torsdag 23 augusti 2012

I kväll när jag gick till träningen hade det regnat en hel del och var väldigt blött ute. Trappan ner vimlade det av dessa konstiga krypande varelser.....
Jag visste ju för bövelen inte var jag skulle sätta mina fötter!
Vad gör de för nytta? Om de bara åt upp ogräs så var de ju riktigt fina djur att ha i sin trädgård. Men att se dom ligga till höger och vänster, para sig hit och dit....får mig att rysa.
 
Den spanska skogssnigeln lever på kadaver samt döda och levande växter. I och med att den spridits passivt genom att ägg och sniglar följer med transporter av plantor, jord och trädgårdsavfall så har den introducerats och etablerat sig långt utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, och då den på många håll uppträder invasivt har den blivit till ett gissel för odlare och i trädgårdar. Öknamnet mördarsnigel kommer dock främst av det faktum att den utövar kannibalism.
 
Det första dokumenterade fyndet i Sverige gjordes 1975 i Påarp nära Helsingborg.[7] Året efter iakttogs spansk skogssnigel i Askim i Göteborg.[7] Fram till mitten av 1980-talet var ökningen av fynd långsam, men från och med 1987 har ökningen och expansionen varit snabb.[5] I början av 1980-talet observerades den i Bohuslän och Dalarna och det första kända fyndet från de östra delarna av Sverige gjordes 1983 i Sköldinge i Södermanland.[7] Somrarna 1984 och 1985 var regniga i Göteborgstrakten och det var därifrån som de allra första rapporterna om stora antal och svår skadegörelse av växtlighet rapporterades.[7] Trots detta gjordes inga fynd i Halland och Småland förrän 1986.[7] 1988 kom de första rapporterna om arten ifrån Stockholmstrakten och från början av 1990-talet började den att etablera sig längs Östersjökusten.[7] Idag finns den på de flesta orter i Götaland och Svealand och även längs Norrlandskusten, där fynd har konstaterats ända upp till Umeå.[8]
Ja ja
Jag kom iväg till min träning i allafall. Skönt!
 
Träningsvärken jag hade igår var nästan som bortblåst och jag börjar se resultat. Det är skoj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar